سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سبک زندگی

نظر

در دنیای امروزی، ما انسان ها بیشتر درگیر کار، خانه داری، مشکلات زندگی، فضای مجازی و غیره هستیم؛ کمتر افرادی هستند که به فکر سبک زندگی سالم می باشند اما یکی از بهترین کارهایی که میتوانیم در حق زندگی خودمان بکنیم، داشتن یک سبک زندگی سالم و صحیح است.


جسم و روح انسان مکمل یکدیگر هستند و سلامت روح هم به اندازه سلامت جسم حائز اهمیت هست. اغلب مردم فکر می کنند که زندگی سالم یعنی داشتن رژیم غذایی سالم، ورزش روزانه، پرهیز از دخانیات و الکل و هر چیز دیگری که برای جسم انسان سودمند می باشد؛ در حالی که لزوما این طور نیست و یک فرد زمانی سبک زندگی سالم و شادی خواهد داشت که در کنار مراقبت از جسم خود راه کارهایی مثل مثبت اندیشیدن، حفظ آرامش و غیره را برای روح خود هم در نظر بگیرد.
داشتن یک زندگی سالم به معنای مراقبت از سلامت روحی و جسمی در کنار هم می باشد. در ادامه راهکارهایی را خواهیم گفت که شما میتوانید با کمک آنها زندگی سالمی را برای خودتان بسازید.

سبک زندگی سالم از نظر سازمان بهداشت جهانی


طبق تعریف سازمان بهداشت جهانی:
"زندگی سالم وضعیتی است که فرد از نظر جسمی، روحی و اجتماعی در سلامت کامل باشد." به بیان دیگر "تمامی اقدامات، مراحل و فعالیت هایی که انسان برای رسیدن به سلامت جسمی و روحی خود انجام دهد"
سبک زندگی سالم از نظر روانشناسی
سبک زندگی سالم از نظر علم روانشناسی:
" دوری شخص از آسیبهای جسمانی و روحی" برای این کار شما میتوانید از مواردی مانند: مدیریت استرس، اهمیت دادن به نیاز ها، ایجاد تعادل بین کار و زندگی، توجه به معنویات، ورزش کردن و راه کار های دیگر استفاده کنید.


علت تاکید بر سلامت روح و روان چیست؟


ما انسان ها فقط یک بار فرصت زندگی خواهیم داشت. سلامت روح و جسم ما کیفیت این فرصت کوتاه را رقم می زند.
آمارهای جهانی نشان می دهد که سالانه تعداد کثیری از انسان ها به بیماری های قلبی و عروقی، روحی، دیابت، افسردگی، و سرطان مبتلا می شوند.
از سویی تعداد بالای بیمار در جامعه باعث عدم پیشرفت آن جامعه خواهد شد. هر کس با مراقبت از خودش به عنوان عضوی از جامعه، میتواند کل جامعه را از آسیب های متعدد نجات دهد.

راهکارهایی برای ایجاد سبک زندگی سالم

 

• ترک عادت های بد
برای ترک عادات بد ابتدا باید آنها را شناسایی کنید
انجام آن ها را کم کم کاهش بدهید
ابن کار را تا زمانی که این عادت به طور کامل از بین می رود انجام دهید.
ترک بعضی از عادات بد به روح و بعضی هم به جسم کمک می کند. نکته مهم این است که، هر فردی خودش مسئول انجام تغییرات درون خودش می باشد. همچنین باید توجه داشته باشید که شما باید در کنار ترک عادت های بد، عادت های خوب را جایگزین آنها کنید. چرا که ترک عادت های بد به تنهایی برای بهبود کیفیت زندگی کافی نیست.

• کنار گذاشتن افکار منفی

تاثیر حرفهایی که خود شما به خودتان می زنید، چندین برابر تاثیر حرفهایی هست که دیگران به شما می زنند. سعی کنید افکارتان را نظم دهید. افکار سما میتوانند مانند یک تیشه ریشه جسم و روانتان را نابود کنند و یا مانند ندای امید شما را برای استقبال از اتفاقات خوش زندگی آماده کنند.
تنها خود شما هستید که میتوانید افکار منفی ذهنتان را سرکوب کنید. البته سرکوب کردن افکار گاهی موجب می شود تا شما این افکار را در شرایطی که خاتون خوب نیست به یاد بیاورید و اینگونه شرایط بدتر هم میشود. در واقع سعی کنید افکارتان کنترل کنید.

• هدف گذاری در زندگی

داشتن هدف در زندگی پیشرفت شما را تضمین می کند. هدف گذاری باعث می شود تا شما امکان سنجش و قضاوت را قبل از انجام کار، داشته باشید. نکته قابل توجه این است که در هنگام هدف گذاری باید واقع بین بود؛ هدفتان باید به اندازه توانتان باشد. انتخاب اهدافی که بزرگتر از توانتان باشند، باعث می شود تا سما قادر به انجام آنها نباشید و در نتیجه شما احساس سرخوردگی و استرس خواهید داشت.

• اولویت بندی

نداشتن اولویت در زندگی باعث سردرگمی شما خواهد شد. اگر قصد دارید از حالت گیجی و ابهام در زندگیتان خارج شوید، کارهایتان را اولویت بندی کنید. نرسیدن به اهداف مورد نظر در زمان مشخص، استرس، نا امیدی و احساس پوچی از علائم نداشتن اولویت بندی می باشد.

• کنترل افکار


حواستون باشد که در افکار منفی خود غرق نشوید. افکار منفی ابتدا موجب استرس و سپس موجب ایجاد بیماری های جسمی و روحی می شوند. بهتر است هر چه زودتر ریشه این افکار را از ذهنتان پاک کنید.

• وقت گذراندن با افراد موفق


انسان ها تاثیرات زیادی از محیط اطرافشان می گیرند. برای مثال فرزندان هر خانواده عاداتی را از والدین خود یاد میگیرند و در آینده نیز مانند آنها رفتار می کنند. این تاثیرات آنقدر اهسته شکل میگیرند که تشخیص آنها بسیار مشکل می باشد.
همنشینی با افراد موفق باعث می شود تا شما از آنها الگو برداری کنید و در نتیجه در زندگی پیشرفت داشته باشید.

• مطالعه روزانه

غذای مغز، مطالعه کتاب، مقاله و یا حتی یک متن کوتاه می باشد. فرق نمیکند که چقدر مطالعه میکنید و یا از چه منابعی استفاده می کنید، همین که مطالعه روزانه داشته باشید کافیست.
اگر بتوانید به مرور زمان سطح مطالبی که می خوانید را بالاتر ببرید، بسیاری از مردم جامعه را پشت سر خواهید گذاشت و از دیگران متمایز می شوید. همچنین مطالعه روزانه از بروز آلزایمر و بیماری های زوال عقل نیز پیشگیری می کند.

• شکر گذاری برای داشته های زندگی


اگر میخواهید حس مثبت را وارد زندگیتان بکنید، شکر گذار خداوند بابت نعمت هایی که به شما داده است باشید. داشته هوا و نعمت ها فقط مادی نیستند، نفس کشیدن، دیدن، شنیدن ، داشتن خانواده و هزاران نعمت معنوی دیگر که خیلی ها از آنها بهره مند نیستند.
حتی اگر اعتقادی به این مسئله ندارید باز هم قدردانی را در برنامه روزانه تان داشته باشید؛ قدرت می از خودتان، خانواده تان، دوستان و هر کسی که فکر میکنید باعث شده است تا شما پیشرفت کنید شاد باشید.

• رژیم غذایی درست

استفاده از میوه ها و سبزیجات تازه باعث می شود تا بدن شما عملکرد بهتری داشته باشد.
مصرف غذاهای گیاهی باعث دریافت آنتی اکسیدان ها، ویتامینها و مواد معدنی می شود. این مواد روند پیری را کندتر میکنند.
سعی کنید تمام ویتامین ها و املاح مورد نیاز بدن را در برنامه غذاییتان قرار بدهید. رژیم غذایی سالم علاوه بر پیشگیری از بسیاری از بیماری ها ، کیفیت زندگی و کارکرد بدنتان را نیز بهبود می بخشد.

• مراقبت از دندان ها

سلامتی دندان ها و لثه ها نقش زیادی در سلامتی بدن ما دارند. بسیاری از بیماری های مزمن به دلیل بهداشت ضعیف دهان و دندان ایجاد می شوند.
اقدامات زیر کمک میکنند تا سلامتی دندان های شما حفظ شود
نخ دندان کشیدن بعد از خوردن غذا
روزی 3 نوبت مسواک زدن
اجتناب از مصرف مواد غذایی بسیار شیرین
مراجعه دوره ای به پزشک متخصص
نوشیدن آب کافی
سیگار نکشیدن
مصرف مواد دارای کلسیم از جمله شیر و ماست

• ورزش روزانه

به طور میانگین هر فرد بزرگسال باید حدود 150 تا 200 دقیقه در هفته ورزش کند.
البته برای ورزش نیاز نیست که حتما به باشگاه های ورزشی بروید
شما میتوانید با روزی 20 دقیقه پیاده روی به سلامت بدن خودتان کمک فراوانی کنید.

• مدیتیشن

قطعا مدیتیشن یکی از بهترین گزینه ها می باشد. حتما در یکی از کلاسهای مدیتیشن ثبت نام کنید و یا اگر توانایی این کار را ندارید، می توانید حرکات مدیتیشن را از اینترنت دانلود کنید و سپس انجام دهید.
• ماساژ بدن
یکی از بهترین روش ها ماساژ می باشد اما باید بدانید که ماساژ تنها راه مراقبت از بدن نمی باشد. میتوانید ماساژ را در فضای مجازی هم یاد بگیرید و نیاز نیست که به کلاس های آموزشی بروید.
• وقت گذراندن با لفت بدی که دوستشان دارید
سعی کنید در طول هفته یا روزهای خاص با افرادی که برایتان ارزش دارند وقت بگذرانید. تفریح با دوستان صمیمی، یک شب ویژه با همسرتان و یا خوشگذرانی در یک روز تعطیل با خانواده تان، حال شما را دگرگون خواهد کرد. همه ما ها به روابط با دیگران نیاز داریم.
مطالعات نشان می دهد، افرادی که معاشرت میکنند اغلب دارای سطح بالاتری از شادی هستند.
• مسافرت رفتن
از زندگی روزمره دوری کنید، خوش بگذرانید و استراحت کنید. در مسافرت به فکر این باشید که چطور بیشتر لذت ببرید.
حواستون باشد که در لحظه زندگی کنید.
اگر کار میکنید، به فکر کارتان باشید؛ اگر تفریح میکنید به فکر تفریحات باشید و....

• کارهایی را فقط برای لذت بردن انجام بدهید


هر کاری را که فکر میکنید با انجام آن میتوانید لذت ببرید و همچنین برای روح و جسم شما ضروری ندارد انجام دهید.
تماشای فیلم، شنیدن موسیقی، بازی کردن، گل خریدن و هر چیز دیگری که فکر میکنید میتوانید با انجام دادن آن لذت می برید.
• زمانی را در طبیعت سپری کنید
مطالعات نشان می دهد، سپری کردن زمان در طبیعت طیف وسیعی از فواید سلامتی را به همراه دارد. کاهش سطح هورمون استرس یکی از این موارد می باشد.
• مرتب باشید
سعی کنید همواره محل کار، خانه، ماشین و یا هر چیزی که مربوط به شما می شود را تمیز و مرتب نگه دارید. داشتن نظم در زندگی حس بسیار خوشایندی را به شما می دهد و برعکس بی نظمی در زندگی باعث آشفتگی و وارد شدن انرژی منفی در زندگی شما میشود.

• کمک کنید و کمک بگیرید

مشارکت در کارها و یا اهمیت دادن به یکدیگر میتواند حس خوبی را به شما و سایر افراد بدهد.
سعی کنید در کارهایتان از دیگران کمک بگیرید؛ البته حواستون باشد که به آنها نیز کمک کنید.

bbc